16 Mayıs 2011

Kanaviçe İşleme Rehberi

carpi isi nasil islenir

Kanaviçe, ilmekleri sayma üzerine kurulu bir nakış tekniği. Kanaviçede iplikleri sayılabilir kumaşlar kullanılır. Bu kumaşlar arasında en bilineni etamindir. Etamin ve diğer işlenebilir tazdaki kumaşların bir dokuma sıklığı vardır ve bu sıklığa "count" adı verilmektedir. "count" santimetre başına düşen ilmek sayısını ifade eder. Örneğin 14 ct etamin dediğimizde 1 cm'ye 5.5 adet ilmek sığacak büyüklükte kareleri olan kumaş akla gelmelidir. Kumaşın sıklığı arttıkça, count(ct) sayısı da artar.

Kanaviçe İğneleri: Kanaviçe işlerken, kanaviçe için özel olarak üretilmiş kanaviçe veya goblen iğneleri kullanılır. Bu iğnelerin uçları küttür yani hafif yuvarlak uçludur ve sivri değildir.
Hangi kumaşta hangi boyutta iğne kullanılacağı aşağıda belirtilmiştir.

Etamin     Goblen İğnesi
6  ct          No: 18
11 ct         No: 22
14 ct         No: 24
16 ct         No: 26
18 ct         No: 28


Kanaviçe İplikleri: Muline Nakış İpliği 6 kattan oluşmuş çok amaçlı ve kanaviçe için en çok tercih edilen iplik türüdür. Kanaviçede kullanılırken katlarına ayrılarak kullanılır. Çarpı işinde genellikle 2 katı, iğne ardında veya back stitch dediğimiz çarpı işlerinin kontür çizgilerini yapmada kullanılırken tek katı kulanılır.

Çarpı İşi Nasıl Yapılır:
Çarpı biçiminde hep aynı yönde (sağdan sola veya soldan sağa) ilmek atılarak yapılır.

çarpı işi nasıl yapılır
Kontür Çizgileri - Back Stitch Nasıl Yapılır?
back stitch nedir
İğne Ardı Nasıl Yapılır?
iğne ardı nasıl yapılır



Fransız Düğümü/Tohum İşi Nasıl Yapılır?

İp, iğnenin üzerine saat yönünün tersine olacak şekilde iki defa sarılır. Sarılan ipler birlikte itilip iğnenin ucuna doğru ilerletilir ve iğne, yüzeye çıktığı noktadan tekrar kumaşın altına doğru batırılır. İğne çekildiğinde yüzeyde kalan ip düğüm şeklini almış olur.

Fransız düğümünün veya bizdeki yaygın bilinen adıyla tohum işinin daha büyük oması için ipi daha fazla sarmak düzgün olmayan bir düğüme yol açar. Eğer daha iri tohum işi oluşturulmak isteniyorsa daha kalın ip veya daha fazla kat sayısında ip kullanılmalıdır. Delikli kumaşlara fransız düğümü atarken, düğümün kumaşın arka yüzüne geçmesini önlemek için ipin kat sayısını arttırın ve iğneyi alttan fazla çekmeyin.

fransız düğümü

tohum işi örneği



Şemalar Nasıl Okunur?
İşleme şemasında yer alan her bir kare bir sembol içerir ve her bir sembol de bir rengi temsil eder. Şemaların yanında bulunan renk anahtarı ise hangi iplik renginin hangi sembolle eşleştiğini gösterir.


cross stitch pattern

"Çarpı işi nasıl yapılır" başlıklı yazımda daha detaylı bilgiye ulaşabilirsiniz.


* Daha düzgün işleme ve işlerken kolaylık olması açısından kasnak kullanılmalıdır.

* Aynı renkte işlenecek yerleri bitirdikten sonra diğer renklere devam ederken birkaç iğne ile de  çalışabilirsiniz.

* Kumaşın çözülmesini önlemek için etamin/ kumaşın kenarları sürfile yapılmalı veya yapışkan bant kullanılmalıdır.

* İşleme bittikten sonra deterjan yerine ılık su ve sabunla yıkanması, nemliyken ters tarafından ütü yapılması önerilir.


43 yorum :

sevtap(karabidikim) dedi ki...
Çok açıklayıcı bir post olmuş.Ben ilk ve son kanaviçeyi orta okulda yapmıştım :)El işinin her türü ayrı güzel.
Nalan Ünal dedi ki...
Teşekkür ederim Sevtap. Ben de ilk kanaviçemi ortaokulda yapmıştım, kenarı sade motifli bir bebek yastığıydı.Hatta hala durur:)
disal dedi ki...
annemler yapardı bende çok heveslenirdim..bu şekillerde harikaymış...helede koyunlara bayıldım:)
bu güzel bilgiler için teşekkürler.
Nalan Ünal dedi ki...
Ben teşekkür ederim disal:)
Ayse dedi ki...
Merhaba Nalan Hanim,

bu bilgiler cok isime yarayacak cok tesekkurler. en son yaptiginiz " country bloomers" calismanizi gormemle basladi hersey :) suan cok heveslendim ama bu tabloyu yapabilecek kivamdamiyim bilmiyorum :) cunku en son orta okulda yapmistim bende etamin isi :) her ne kadar aciklayici bir post olsada ben bir kac soru daha yoneltecegim size..mesela simdi sablon onumuzde basliyoruz islemeye.ilk nerden baslanir ? yada direk soyle sorayim belirli bir kurali yada ip uclari varmi ? insaallah bu calismanizin sablonunu da istedim zaten,siz gonderir gondermez baslamayi dusunuyorum :)

cok tesekkkurler,

Aysenur
Nalan Ünal dedi ki...
Önce iplik ve etamin alacağınız yere şablonla gidin. Onlar uygun olan renkleri ve etamini zaten size vereceklerdir. Ben dmc nin beyaz etaminini kullandım, iplik dmc ve 2 katını kullandım. İşlemeye ise soldan başladım, sağa doğru gittim. İlmeklerinizin hep aynı yönde atılmış olmasına dikkat edin.İşleme yaptığınız zamanlarda kasnak kullanın, ara verince çıkarın. İpliği çok çekerek yapmayın ki etaminde bombelenme meydana gelmesin. Şimdilik hızlıca aklıma gelenler bunlar, ihtiyacınız olduğunda sorun , cevaplarım.
zeynep bayram dedi ki...
bu yazınız şu an benim için çok iyi oldu.şu an etamin bir saat e başlamak üzereyim,yanlış zamanlama galiba,kışlık bir iş gibi geliyor bana:)
Nalan Ünal dedi ki...
Sıcaklarda yün işi gibi elişleri daha az yapılır oluyor ama etaminin yazı kışı yok, bence başlayın o saate. Ben merak etmeye başladım bile:)
LEYLA'nın KAHVE DÜKKANI dedi ki...
neyyyy, o tabloyu sen mi yaptın, harikaaa ne diyeceğimi bilemiyorum,peki böyle şehir görüntülü tablo yapabilabilen taslaklar bulabileceğimiz bir site biliyo musunuz?

Kahve Dükkanı'ndan sevgiler...
Nalan Ünal dedi ki...
şablon arşivime bakayım, bulunca haber veririm.
NURDAN dedi ki...
Nalan Hanım Günaydınlar,

En son yaptığınız işleme tablonuz oldukça şık olmuş. Ellerinize sağlık. Sevgilerimle, NURDAN
Nalan Ünal dedi ki...
Çok teşekkür ederim Nurdan hanım:)
EDEBİYAT dedi ki...
Merhaba

Benim de bir sorum olacak, sürekli elimizde şablonla işlememiz mi gerekiyor yoksa back stitch dediğiniz şey şablonu etamine geçirmek gibi bir şey mi oluyor, aydınlatırsanız sevinirim, çalışmalarınıza bayıldığımı her yorumda söylememe gerek yok, harikalar zaten :)
Teşekkürler şimdiden sevgiler..
Nalan Ünal dedi ki...
Sevgili edebiyat, şablona göre işlemelerde ne yazık ki sürekli şablona bakıp sayarak kumaşın üzerine işleme şeklinde ilerleniyor. Backstitch ise işlenen bölümlerin kenar sınırlarını yapmak için kullanılan bir işleme şekli.

Bu tarz işleme şeklini zor bulup hazır goblen kitlerini işlemeyi tercih edenler de var. O hazır şablonlar kumaşın üzerine desen çıkarılmış olarak satılıyor ve yanlarında ipleri de hazır oluyor. Google'dan goblen kitlerini araştırıp fikir sahibi olabilirsiniz. Sevgiler:)
EDEBİYAT dedi ki...
Aaa ben de gobleni çok daha zor bilirdim, meğer onun şablonu üzerinde hazırmış, peki çok teşekkür ediyorum ilgili yorumunuz için. Sevgiler :)
Nalan Ünal dedi ki...
Rica ederim, yardımcı olabildiysem ne mutlu bana:)
Tasarıbell dedi ki...
Bayıldım.. Çooooook güzel olmuş gerçekten. Tebrik ederim. Ben de bir kanaviçe hastasıyım ve sizin de takipçiniz olucam Sevgiler :))
Nalan Ünal dedi ki...
Sevgili Tasarıbel, bloğuma hoşgeldin:)
elif altindil dedi ki...
MERHABA
KISA BİR SÜRE ÖNCE BLOGUNUZU KEŞFETTİM VE BAYILDIM EVLENDİGİMDEN BERİ DUVARIMA UYGUN BİRŞEY BULAMADIM AYNAMI TABLOMU DERKEN COUNTRY BLOOMERS ETAMİN TAM BENİM TARZIM DEDİM EYER ŞABLONU YOLLARSANNIZ EN KISA SÜREDE YAPMAK İSTİYORUM BİRDE DMC ETAMİNİ NERDEN ALDINIZ BİRKAÇ YERE SORDUM BİLMİYORLAR TEŞEKKÜRLER

elifayazaltindil@hotmail.com
Nalan Ünal dedi ki...
Şablonu gönderdim, keyifli işlemeler. Dmc etamin ve dmc iplikleri büyük tuhafiyelerde bulabilirsiniz veya bulunduğunuz ilin adı ve dmc yazarak googledan arama yaparak bir deneyin.
Markası dmc den başka da olabilir ama mutlaka 14 countluk etamin olmalı, sık bilinen seccadelik etamin bu pano için iri gözenekli olduğundan uygun değildir. Buna dikkat edin.
fiamma dedi ki...
Nalancığım harika bir post olmuş bu yazın. Elimde şuanda işlediğim cross stitch bir tablo var. İngilizce açıklamaları bazı yerlerini anlamakta bayağı zorlandım. Halen anlayamadığım da bir yer var bitince niye yıkamam gerekiyor, illa yıkamalı mıyım. Sonuçta temiz elle çalışıyorum ve çerçeveletip asacağım ağzıma burnuma sürmeyeceğim. prespektüste yazmış orada da senin dediğin gibi yıkanma konusunu, ben solar diye korkuyorum açıkcası.Renklerin kaynaşması açısından bir önemi mi var acaba diye de düşünüyorum bir yandan beni aydınlatırsan sevinirim, gelir bakarım buradan. sevgiler
Nalan Ünal dedi ki...
fiammacım, illa yıkanmalı diye bir kural tabii ki yok. Küçük işlemelerde değil ama işlemesi zaman alacak büyük işlemelerde ne kadar her işlemeye başlamadan önce eller yıkanmış olsa da toz ve elin nemi derken bir miktar kirlenme olabiliyor ve bu nedenle yıkıyoruz, renklerin kaynaşması için gerekli bir durum değil. Solma konusunda hiç endişe etme, değil 1 kez sürekli yıkıyor olsan bile solmaz, etamin de iplikler de oldukça dayanıklı.

Eğer gerek görmüyorsan yıkama ama çok daha güzel görünmesi için mutlaka arka yüzünden buharla ütüleme yap. Merakla bekliyorum bitmiş halini:)
sevalala dedi ki...
sizi kutlarım, haeika bir blog... gerçekten muhteşem, herşey ama...
Nalan Ünal dedi ki...
Sevgili sevalala, çok teşekkür ederim:)
Cihan dedi ki...
bu paylasiminiz cok uzun zaman once olmus
ama incelerken aciklamalariniz vede bitirdiginiz tabloya bayildim
tam benim tarzim olmus tablonuz
sevgiler
Nalan Ünal dedi ki...
Teşekkür ederim, beğenmene sevindim:)
Adsız dedi ki...
emeğinize sağlık
Nalan Ünal dedi ki...
Teşekkür ederim:)
Benim Bebeğim dedi ki...
google da arattım da karsıma cıktı blogunuz ben bu kanaviçe işinikafaya takttım.gereklimalzemeerialıp blogunuza göz atıcam iyice.oğlumun odasına minik yastıklar yapabilirim mesela.sevgiler
Nalan Ünal dedi ki...
Sevgili benim bebeğim, kanaviçe/etamin işi zaman alan ama oldukça keyifli bir uğraş, umarım başlar ve devam edersiniz. Aşağıda ilnkini verdiğim yazıma da göz atmanız faydalı olacaktır. Sevgiler:)
http://tenceremiz.blogspot.com/2012/04/carpi-isi-semalari-nasil-okunur.html
Hayallerin Ötesinde dedi ki...
oncellıkle ellerınıze emegınıze sağlık, bı kac gun once kesfettım blogunuzu. harıka seyler uretıyosunuz, bu etamın ısını yapmayı ıstıodum sızın yaptıklarınızı gorunce daha bı heveslendım ama bı hafatdır etamın bulamıyorum sız nerden alıosunuz aceba, nerelerde satılır?şimdiden teşekkür ederim..
Nalan Unal dedi ki...
Sevgili Hayallerin ötesinde, ziyaret ve yorumunuz için teşekkür ederim.

Etamini büyük tuhafyelerde bulabilirsiniz veya goblenci.com adlı bir site var oradan da satın alabilirsiniz.
Hayallerin Ötesinde dedi ki...
çok tesekkur ediyorum :)
Elif H. dedi ki...
Merhaba Nalan Hanım, bilgilendirme için teşekkür ederim. Benim size iki sorum olaca.
1. si örneğin 25*25 etaminim var çalışma kenarlar hariç neredeyse her bölgede var. bunun için 19 cmlik bir kasnak tercih ettim. Merak ettiğim daha büyük çalışmalarda kasnak büyütmeli miyiz yoksa minik bir kasnağı kullandacağımız bölgede çıkarıp işleyeceğimiz bölgeye monte ederek kullanabilir miyiz? Bu durumda etamin ve işlediğimiz figürler buruşup zarar mı görürler? Örneğin 30*30 bir etaminde 19 cm lik bir kasnak kullanmak gibi.
2. sorum ise kaneviçe bittikten sonra düzgün dursun diye yıkanıp ütülenebilir mi?
3. sorum ise kaneviçe pamuklu kalın bir kumaşa işlenebilir mi? yani aralarında sayacak boşluk olmadan yukarıda kuzulu örnekte sanırım düz bir kumaş üzerinde işlem gerçekleştirmişsiniz. Bu nasıl oluyor kuralı yine etaminde yaptığımız gibi sayarak mı? sayıyorsak nasıl sayıyoruz delikler yok :)
Şimdiden teşekkür ederim. Kolaylıklar dilerim.
Nalan Ünal dedi ki...
Merhaba Elif Hanım,
Geniş kasnak kullanabileceğiniz gibi küçük kasnak kullanıp işlediğiniz bölgeye göre yerini değiştirebilirsiniz. Önemli olan detay; kasnağı sadece işleme yaparken kullanmaktır, bu şekilde herhangi kalıcı bir zarar oluşmaz.

Çarpı işiniz tamamen bittikten sonra elde ılık suyla yıkayıp tersinden ütüleyebilirsiniz.

Sayılamayan kumaşlara çarpı işi yapmak için, kumaşın üzerine kanaviçe bezi monte edilerek onun üzerinden işleme yapılır, işlem bittikten sonra çıkarılır.

Sevgiler
Sade dedi ki...
Merhaba nalan hanim benim kisaca bi sorum olacak ct la ilgili.ct sayisi büyüdükce sıklık artiyormu yani ben cok delikleri buyuk olsun istemiyorum ketene cesaret edemiyorum ona yakin cok sık birsey kullanmak istiyorum kac ct önerirsiniz acaba
Nalan Ünal dedi ki...
Merhaba Sade Hanım,
Dokuma sıklığı arttıkça count değeri yükselir, azaldıkça düşer. Ben genelde 14 ct etamin kullanıyorum eğer daha da sık delikli isterseniz 16 ct. kullanabilirsiniz.
Sade dedi ki...
Tesekkur ederim nalan hanim 16veya 18 ct tercih edicem ozaman
Nalan Ünal dedi ki...
rica ederim, kolay gelsin:)
Adsız dedi ki...
benim etuval ketene işlemem lazım gözleri biraz küçük ama farkedermi başka türlü mü yapmalıyım?
Nalan Ünal dedi ki...
Çarpı işinde ilk denemeniz olacaksa etmain kullanmanızı tavsiye ederim.
Adsız dedi ki...
Tek kelimeyle mükemmelsiniz.Neslihan
Nalan Ünal dedi ki...
Yüzüm kızardı:)Yorum yazma nezaketiniz ve ziyaretiniz için teşekkür ederim Neslihan Hanım
linkwithin