18 Eylül 2011

Doğrama/Kıyma Turşu Nasıl Yapılır?

Bu aralar turşu yapmanın tam zamanı. Turşu yapmayı düşünenler ve tarif arayanlar için tadına doyamayacağınız, iyi ki denemişim diyeceğiniz muhteşem bir turşu tarifi. Ben yıllardır hep bu şekilde turşu yapıyorum.

kıyma turşu yapımı

Turşumuzun içinde su yok, kalın tuz yerine ise normal tuz kullanıyoruz. Sebzeler bütün olarak değil, doğranarak kullanıldığı için sunum olarak da güzel bir turşu oluyor. Toplamda 7 kilo sebze ve bir orta boy beyaz lahanadan yapılıyor, malzemeleri kendi isteğinize göre de seçebilirsiniz ama kg. ölçülerine dikkat edilmesi gerekiyor aksi taktirde sirke ve tuz oranı eksik veya fazla gelebilir. Ben 3 litrelik  kavanozlardan kullanıyorum, iki tam dolu biri de yarım olmak üzere toplamda 2.5 kavanoz turşu çıkıyor.

Doğrama Turşu Malzemeleri;
2 kg. kornişon salatalık
1 kg. Acur
1 kg. Taze Kırmızı biber
1 kg. Yeşil biber
2 kg. havuç
1 orta boy beyaz lahana
2 demet maydonoz
1 demek kereviz sapı
250 gr sarımsak
1250 gr. sirke
1.5 su bardağı normal sofralık tuz
1 yemek kaşığı limon tuzu

Tüm malzemeleri iyice yıkadıktan sonra büyükce bir kabın içerisine (kavanozlara değil) hepsini 2-3 cm. büyüklüğünde doğruyoruz. Büyükçe bir kap dedim ama normalde evlerimizde bu ölçülerde bir kap bulmak pek mümkün değil, sadece turşu yapmak için bir tane edinebilisiniz. Tüm malzemeleri doğrama işlemi bittikten sonra 1.5 su bardağı tuzu malzemelerin üzerine döküp, tuzla malzemeleri ovuyoruz ve tam 1.5 saat o şekilde bekletiyoruz.

Sebzeler 1.5 saatin sonunda sularını salmış oluyorlar. Malzemeleri, üzerine sirke, sarımsak ve limon tuzunu ekleyip karıştırdıktan sonra kavanozlara doldurup, sirkeli tuzlu suyu kavanozlara eşit oranda paylaştırıyoruz. Tüm suyu kullandığınızdan emin olun. 10-15 gün sonra turşunuz hazır:)

kıyma turşu

doğrama turşu

Fotoğraftaki malzemeler yukarıdaki ölçülerden fazladır, sizi yanıltmasın. Fotoğraflar 2007 yılına ait, o dönemde ev yemekleri yapan bir Cafe işletiyordum, Cafe için yaptığım turşuları resimlemiştim. Bu seneki turşumu ise 1 hafta önce kurdum, 1 haftaya kalmaz hazır olur.

doğrama turşu

28 yorum :

maviii dedi ki...
nalan ablacımm ellerine saglık baya ugraştıcı ama yapması çok zevlik dimi yemesinden güzel kurması bikere komşumuz yapmıştı böyle sadece sirke ile hiç erimiyor diri dir kalıyor ve tadı dedigin gibi muhteşem bencede yemege gelcem :D:D
Noblesse dedi ki...
ellerine sağlık Nalancığım, kışın en güzel garnitürü değil mi?
Nalan Ünal dedi ki...
Sağol mavicim, evet kütür kütür oluyor. Keşke gelsende yesen.

Noblesse'cim haklısın, hazırda turşu olunca hemen hemen her yemeğin yanına yakışacak hazır bir çeşit oluyor.
okuyan dedi ki...
özellikle lahana ve biber turşusunu çok severim... turşu suyunu da severim:)
detaylı anlatımınız için teşekkür ederim...
sevgilerimle...
Dodo dedi ki...
Ağzım sulandı.Nefis görünüyor.Ellerine sağlık.İlk fırsatta deneteceğim Sevgiler.
Nalan Ünal dedi ki...
Sevgili okuyan ve dodo teşekkürler yorumlarınız için:)
Banuca dedi ki...
Nasıl güzel bir görüntü buuuu, gerçekten ağzım sulandı, çoook severim turşuyu, ama böylesini yememiştim... Bunu denemeliyimmmmm, hemen kopyalıyorum, çoook teşekkürler:)
Nalan Ünal dedi ki...
Ben teşekkür ederim Banuca:)
ozlems.corner dedi ki...
Oooooooo Şahane görünüyor,hemen denemeliyim...
CAFE TERRACOTTA dedi ki...
Offff offff ağız sulandırıcı gözüküyor
ebru dedi ki...
Ben kiiiim turşu yapmak kiiiim, beceremem ki :( Ama denemeye teşvil ediyor inan ağzımın suyu aktı!Sevgiler, Ebru
Nalan Ünal dedi ki...
sevgili özlem, terracotta ve Ebru, yorumlarınız için teşekkürler:)

Ebru'cum becerilmeyecek gibi değil, yarım ölçüden bi dene, sonrasında her sene yapacaksın. Garanti veriyorum:)
canan dedi ki...
çok güzel bir görüntü oluşmuş bayılırım turşuya hiç böyle denememiştim malzemelerimi alıp bende denemek istiyorum
Aslı dedi ki...
Bende bilmiyorum yapmayı, hiç denemedim nalan. Ama çok seviyorum. Ellerine saglık, çok güzel görünüyor..Acur, havuç, lahana, ve kelek dimi o? bayılırım ya :)
Nalan Ünal dedi ki...
Sevgili Canan teşekkür ederim yorumun içn, denersen haberdar et bizi olur mu?:)

Aslı'cım, turşu yapmayı hiç bilmeyenlerin de yapabileceği şekilde tarif verdim, hadi doğruu malzeme almaya, bugün turşu yapacaksın! :)
Meral Sanatevi dedi ki...
Valla benimde ağzım sulandı hiç turşu kurmadım buranın hanımları çok hamarat muhakkak banada getiriyorlar ama bunu deneyeceğim..Havlulu dekopaj sanırım Filiz yollamıştı ben yollamadım yoksa sana maille gönderirim...
Nalan Ünal dedi ki...
Sağol Meral abla, blogda varsa ben bulurum onu.
figen abla dedi ki...
gerçekten 1 haftada mı oluyor turşu?
bu konuda o kadar cahilim ki, becerebilenlere çok imreniyorum valla..
ellerine sağlık gülüm..
Nalan Ünal dedi ki...
Bu tarif bol sirkeli olduğu için diğer turşulara oranla daha erken oluyor. Ben turşumu 8 gün önce yapmıştım, bugün arkadaşım gelince onunla beraber tadına baktık, tamamen olmuş kütür kütürdü.
sezobigo dedi ki...
nasıl ağzım sulandı anlatamam:)ellerine sağlık çok güzel görünüyor
Nalan Ünal dedi ki...
Sağol sezobigo:)
Nuraycatasarimlar dedi ki...
Geçen hafta turşuyu yaptım kavanozun biri bitmek üzere:)) eşim ,oğlum bayıldı,iyiki varsınız:))) ve paylaşmışsınız:)))
Nalan Ünal dedi ki...
Çok sevindim Nuraycatasarimlar, afiyet olsun:)
Ecehan dedi ki...
Bu tarif; ilaç gibi geldi, hemen deneyeceğim...
meralhobiart dedi ki...
Merhaba Nalan hanım, turşu tarifinizi bire bir uyguladım yaklaşık 15 gün oldu tadı biraz tatlımsı ve sirke kokusu yoğun acaba turşu daha tam olmadığı için mi? yoksa havuçlarımmı çok tatlıydı,ne önerirsiniz biraz daha mı beklemeliyim.
Yanıtınız için şimdiden teşekkürler.
Nalan Ünal dedi ki...
Meral hanım, turşu tarifi sirke ağırlıklı bir tarif olduğu için sirke kokusu olması normal. 15 gün turşu için gayet yeterli bir süre, açıp yemeye başlayabilirsiniz. Tatlımsı bir tad benimkilerde hiç olmuyor, belki de dediğiniz gibi havuçlardan kaynaklanmıştır.
Adsız dedi ki...
Nalan Hanım, turşunuzu yaptım bugün. Aynı tarifiniz gibi ama suyunu doldurduğumda kab tam dolmadı su ekleyemeyiz ne yapmak lazım acaba?
Nalan Unal dedi ki...
Malzemeleri iyice bastırın, hatta epey güç sarfederek bastırın ki arada hiç boşluk kalmasın ve tüm malzeme su içerisinde kalacak şekilde yerleşsin.
linkwithin